Faste i 30 dage – En måned på vand, kaffe, te og suppe

🗓️ Udgivet 01-09-2020

Den 1. juli 2020 påbegyndte jeg min hidtil længste faste: en 30 dages faste.

Det har ikke været en traditionel vandfaste, men mere en eksperimentel faste, hvor jeg stadig har indtaget nogle få kalorier.

I dette indlæg kan du læse om, hvad jeg har indtaget, hvilke resultater, jeg har opnået, og ikke mindst: hvad jeg har lært.

Kan en faste med ekstremt lavt kalorieindtag “måle sig” med fx en traditionel vandfaste? Læs med her, og få mit bud.

Hvad jeg har indtaget under fasten

Mit indtag alle dage har bestået af vand, danskvand, te nogle af dagene (bl.a. mate-te, pebermynte, chai, earl grey), store mængder kaffe og ikke mindst: salt … i ret ekstreme mængder (mere om det længere nede).

Eksperimenter

Jeg ville gerne bruge denne faste til at eksperimentere med, hvad jeg kan “tillade” mig at indtage, uden at det forhindrer heling, vægttab, øget energi og de mange andre gode virkninger, som en traditionel vandfaste (hvor du udelukkende indtager vand) kan medføre.

På baggrund af min mangeårige erfaring med faste må jeg konkludere, at en faste sagtens kan være effektiv på flere måder, selvom du indtager nogle få kalorier.

Dr. Jason Fung, som bl.a. har været medskriver på bogen Den store guide til faste (som i øvrigt er blevet udgivet på dansk), har haft tusindvis af mennesker igennem et fasteforløb, hvor eks. diabetes 2 er blevet reverseret, selvom patienterne dagligt indtog ca. 200 kcal i form af fx bone broth eller suppe.

Jeg afprøvede bl.a. følgende under min faste:

Lakridste – Jeg lavede nogle afkog med min trykkoger af bl.a. lakridsrod, stjerneanis, fennikel. Super lækkert at drikke, men man skal passe på, for lakridsrod indeholder kulhydrater – dog siges det også, at have blodsukkerstabiliserende effekt, hvilket er ønskværdigt ifm. faste.

Suppe – Jeg lavede suppe af svampe, løg, hvidløg, lidt krydderier og andre suppeurter. En af dagene havde jeg også lidt kylling med i suppen (jeg spiste ikke kødet). Jeg lavede mange supper i min trykkoger, og jeg kogte på den samme gryde over flere dage.

Eddike – Hindbæreddike, æblecidereddike, granatæbleeddike. Eddike har utroligt meget smag, men nærmest ingen kalorier, og kan derfor godt benyttes, i moderate mængder. Under fasten fandt jeg en hindbæreddike fra Reneé Voltaire, som smager heeelt fantastisk! Den har været en life saver.

Light-sodavand – Pepsi Max, Faxe Kondi – De sidste dage af fasten testede jeg light-sodavand (primært Pepsi Max) for at se, hvordan det ville påvirke mig. Det var lækkert med noget sodavand, mærke sødme og brus, men det gjorde også, at jeg konsekvent skulle tisse, og jeg blev oveni det dehydreret (elektrolytter / mineraler udskilles via urinen), hvilket krævede løbende indtag af store mængder saltvand for at afbalancere.

Alt i alt har jeg måske indtaget 500 kcal på de 30 dage, altså hvad der svarer til ca. 1-2 måltider.

Salt, salt og endnu mere salt

Da jeg i 2019 vandfastede i 16 dage, indtog jeg udelukkende filtreret vand, uden salt eller tilføjelse af mineraler, og det medførte, at jeg fra dag 10 begyndte at blive dehydreret.

Indtag salt under vandfaste og undgå dehydrering

Dehydrering opleves, fordi du langsomt tømmer kroppen for de mineraler (elektrolytter / salte), der er nødvendige for at opretholde kroppens saltbalance. Det var ikke sjovt! Jeg kunne ikke lave meget andet end at ligge i min seng pga. den ekstreme træthed, som dehydreringen medførte 😬 Dette ville jeg for alt i verden undgå på denne 30 dages faste, og derfor sørgede jeg for at indtage salt – bl.a. himalayasalt og forskellige havsalte.

Sådan bruger du salt under faste

Salt blev blot tilføjet fx et glas med vand eller en fyldt vandflaske – også i supper. Jo finere saltet er, jo hurtigere bliver det selvfølgelig opløst, så det kan være en god ide at give saltet en tur i en morter, kværn el.lign., hvis du synes, det er for groft.

At tilføje salt har virkelig gjort fasten meget nemmere. På dage, hvor jeg mærkede begyndende symptomer på dehydrering (fx tørhed i munden eller træthed), tilføjede jeg bare ekstra salt til mit vand, og efter få timer kunne jeg mærke, at det hjalp.

Jeg har set flere, som anbefaler ca. 1-2 tsk salt om dagen under en længerevarende faste. Jeg brugte 1-3 tsk de fleste dage, men nogle dage var jeg faktisk oppe på 4-6 tsk salt, hvilket jeg var lidt bekymret for – for umiddelbart lyder det jo af meget!

OBS: Jeg vil ikke anbefale at indtage så meget salt. Egentlig anbefaler jeg ikke noget som helst – jeg fortæller blot, hvad jeg har gjort, og hvad jeg følte, var o.k. for mig personligt.

Målet med fasten

Når jeg faster, er det som regel med fokus på tre grundlæggende aspekter:

Selvudvikling / det spirituelle – Der er altid et underliggende spirituelt aspekt ifm. mine længerevarende faster. Denne gang havde jeg fokus på at finde ud af, hvad mit formål og min passion her i livet er, og hvordan jeg kan udvikle min virksomhed til at afspejle dette endnu mere. Deep shit …

Det helbredsmæssige – Jeg havde erhvervet nogle skader bl.a. ifm. træning: et trykket ribben og en skade på mit håndled. Når jeg faster, oplever jeg ofte acceleret heling, og derfor var det min forhåbning, at jeg kunne hele en eller flere “skavanker” lidt hurtigere vha. fasten.

Vægttab – Min madfyldte, festlige livsstil og formodentlig også genetik medfører, at jeg nemt tager på i vægt – også selvom jeg faster timer dagligt og har en aktiv livsstil. Faste er, for mig, det mest effektive værktøj til at tabe fedt.

Hvordan det er gået med de forskellige ting, kan du læse mere om længere nede.

Min oplevelse

Sådan gik fasten:

De første dage

– er altid de sværeste. Når jeg faster, er de første 3-5 dage er altid de sværeste i forhold til cravings og sult – og det var også min oplevelse under denne faste. Herefter blev det MEGET nemmere, og den eneste sult, jeg oplevede efter dag 5, var “i mit hoved”.

Det er svært for mig ikke at fantasere om mad generelt, fordi jeg elsker at lave (og spise!) mad og udvikle opskrifter. Så der blev også set en del madrelaterede videoer på YouTube, og jeg fik noteret en masse ideer til nye opskrifter, som jeg kunne afprøve efter fasten.

Energiniveauet

– var højt de fleste dage. Jeg har været super produktiv under det meste af fasten, og nogle dage kunne jeg simpelthen ikke stoppe med at arbejde på forskellige projekter til langt ud på natten.

Søvn

Som regel, når jeg faster i mere end 3-4 dage, bliver min søvn påvirket på en eller anden måde. Denne gang blev min søvn ikke påvirket særligt, udover at jeg fik rykket døgnrytmen en smule, og mange af dagene er gået i seng, når solen var ved at stå op. Men jeg elsker at hygge med arbejde eller andet om natten, hvor der er 100 % ro, så det er fint med mig. Min døgnrytme har hurtigt normaliseret sig igen efter fasten.

Tiden er fløjet afsted!

Da jeg afsluttede fasten, kunne jeg slet ikke forstå, at der var gået en hel måned! En ekstremt syret oplevelse.

En måned efter fasten: Learnings & resultater

Hvilke resultater har jeg oplevet efter fasten, og hvordan går det efter fasten?

Vægttab

Jeg opnåede et vægttab på 13 kg vægttab på de 30 dage. Nu, hvor der er gået hhv. en uge med refeed, en uge med ferie, mad og fest, og to uger med intens styrketræning kombineret med en relativt low carb hypercarnivore-kost (plus lidt mere fest), er min vægt ret stabil, og vægttabet er samlet set 9-10 kg.

Jeg gik ikke ture, cyklede eller styrketrænede under fasten. Jeg havde simpelthen ikke lyst til det, selvom min energi var høj. Jeg ville hellere fokusere på det mentale aspekt af fasten.

Havde jeg været mere striks med mit indtag, og fx blot holdt mig til salt, vand, kaffe og te, så havde jeg muligvis opnået et større vægttab, men det ville også have været sværere at fuldføre fasten til ende. Træning ville selvfølgelig også have hjulpet på vægttab, men som nævnt var lysten til dette ikke til stede.

Helbred og heling

Mit håndled helede ikke under fasten, men her en måned efter fasten synes smerterne at være forsvundet.

Mine trykkede ribben generede mig en del inden fasten, og blot en uge inde i fasten forsvandt smerterne helt, og jeg har ikke mærket til dem siden. Om fasten har hjulpet i denne forbindelse, kan jeg selvfølgelig ikke sige med sikkerhed. Jeg er bare glad for, at jeg har det godt igen.

Det spirituelle og selvudvikling

Når jeg faster oplever jeg en mental klarhed og energi, der er ud over det normale – og jeg får altid en masse insights om stort og småt om den virkelighed, jeg oplever. Jeg fik fyldt over seks sider i Google Docs med insights, ideer og tanker.

Jeg fik afprøvet nogle nye meditationsteknikker (bl.a. en teknik, der hedder kasina), og i den forbindelse havde jeg også nogle stærke oplevelser samt insights heraf.

Konklusion

Jeg har fået bekræftet, at det, for mig personligt, sagtens kan fungere at faste samtidig med, at jeg indtager forskellige “tilskud”, som er udenfor det “tilladte” på en traditionel vandfaste.

Du kan faste på mange måder. Det vigtigste, tror jeg, er, at finde en tilgang til faste, der fungerer for dig personligt, i stedet for at fokusere på begrænsninger og regler.

Sti: Jægermark » Faste » Faste-erfaring » Faste 30 dage

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *