Søvn

Alt om søvn og om, hvordan du kommer til at sove godt, zzz... :)

Søvn - Sov godt sådan

Ideen er, at du kan implementere bare nogle af disse råd, og dermed forbedre din søvn. Bemærk, at guiden er under udarbejdelse ...

  1. Prioriter din søvn, og forstå, at den er livsvigtig
  2. Tving dig selv til at få en stabil døgnrytme, hvor du står op samme tidspunkt hver morgen
  3. Gå en tur et par timer inden du skal sove - gerne rask gang, da det aktiverer lymfesystemet, hvis formål er at transportere affaldsstoffer ud af dine celler
  4. Brug en sovemaske eller sørg for at der er helt mørkt i soveværelset ved at brug eks. mørklægningsgardiner. Jeg bruger selv en Sleep Master-sovemaske, som kan købes hos sovemasker.dk og lysterapi.dk. For under 300 kr., er det virkelig mere end alle pengene værd.
  5. Få så mange elektroniske apparater som muligt ud af soveværelset, da de kan genere, også selvom de er på standby. Et apparat, der har lys, som blinker, eks. en mobiltelefon, har vist sig at forstyrre søvnen, selvom du ligger med lukkede øjne. Et tændt fjernsyn vil 100 % forstyrre din søvn, så sørg for at slukke det, og det bedste er faktisk at få det ud af soveværelset. Elektroniske apparater såsom et fjernsyn giver også dårligere indeklima, hvilket også kan forværre søvnkvaliteten
  6. Få din mobiltelefon ud af soveværelset og hav den overhovedet ikke liggende tændt lige ved siden af dit hoved på et natbord. Der er forskning, der peger på, at strålingen fra mobiltelefoner er kræftfremkaldende og påvirker levende væsener såvel som planter negativt (link til dansk studie, som skoleelever og video Don Bennett)
  7. Du kan godt bruge din mobiltelefon som alarmur, men få den langt væk fra soveværelset (dog så du stadig kan høre den). Det gør også, at du er tvunget til at stå ud af sengen for at slukke alarmen. Bedst er det at bruge et andet apparat som alarmur, da du så kan slukke din mobiltelefon, så folk ikke kan ringe til dig eller sende forstyrrende beskeder til dig, når du sover
  8. Overvej en sol-opvågnings-lampe, der immiterer solopgang (link og mere info kommer)
  9. Vær så meget udendørs og få så meget sol som muligt (uden at blive skoldet), og brug ALDRIG solcreme, da det er stærkt hormonforstyrrende samt medfører, at din hud ikke kan producere det livsvigtige D3-vitamin; sørg for aldrig at få sol på steder, hvor du har andet creme eller parfume på, da det giver hudkræft; sollys på den naturlige hud er livsvigtigt
  10. Luft godt ud i soveværelset, inden sengetid
  11. Gå udenfor inden sengetid for at se aftenhimlen og evt. månen for at signalere til din hjerne og krop, at det er aften, og det snart er sengetid
  12. Som det allerførste, når du er stået op: gå udenfor eller stik hovedet ud af vinduet for at få frisk luft og for at se og mærke dagslys (eller kommende dagslys). Hvis solen er fremme, så nyd sollyset på din krop og i dit ansigt et stykke tid, hvilket hjælper dig med at vågne godt
  13. Sluk for så meget lys som muligt timerne op til du skal i seng
  14. Sov om natten, men sov gerne om dagen, hvis du er træt. Man bliver træt af en grund, og føler du behov for at sove, så sov. Lyt altid til din krop
  15. Stearinlys kan være en mulighed i stedet for kunstigt lys, men da stearinlys har vist sig at være kræftfremkaldende, bør du enten undgå det helt, eller i hvert fald minimere dit forbrug (link til cancer.dk)
  16. Vær obs på, at hvis du dyrker motion og træner, vil dit søvnbehov stige. Det er, når du sover, at du regenererer og hvor kroppen producerer væksthormon, så dine muskler kan vokse. Der er en direkte sammenhæng mellem hvor meget du bruger dine muskler, og hvor meget søvn, du har behov for. Børn sover meget fordi de også vokser meget
  17. Vær obs på, at hvis du ikke får nok søvn, så kan du blive mere sulten og sukkertrængende hele dagen, da (se hambenberg.dk)
  18. Spis ikke i timerne op til du skal sove, da det gør det svært dig i at komme ind i deltasøvnen, som er den søvnperiode, hvor du bl.a. restituerer. Hvis du spiser lige inden sengetid, vælger kroppen at bruge sin nerveenergi på at nedbryde maden, så den ikke ligger og rådner i dine tarme. Hvis du virkelig er sulten inden sengetid, så spis noget, der er let, eks. vandmelon eller andet frugt med højt vandindhold
  19. Drik ikke alkohol inden du skal sove, da det forstyrrer søvnen på samme måde som, hvis du spiser inden sengetid
  20. Sørg for at tisse godt af, inden du skal sove, så du ikke skal op stå om natten
  21. Drik noget god økologisk, kamille-te et par timer inden sengetid, men vær obs på, om det medfører, at du skal tisse midt om natten, hvilket ikke er hensigtsmæssigt
  22. Drik ikke koffeinholdige drikke inden sengetid
  23. Hvis det ikke medfører, at du skal op og tisse om natten, så drik et glas vand inden sengetid, så du ikke er for dehydreret, når du vågner. Er du overhovedet ikke tørstig, bør du dog ikke drikke noget