Æggefaste: Dag 4

Sidste dag på ægge-faste: Overraskende resultat! Vægttab, tilføjelse af ost – og alkohol (igen)
🥚🥚🥚🥚

Æggekur efter 4 dage

Lad os gå lige til sagen:

Det har været en okay oplevelse at afprøve denne æggekur. Jeg valgte at afslutte dette kosteksperiment efter 4 dage, fordi jeg savnede at spise alt andet. Jeg blev ikke træt af æg, men det her var bare ikke det rette tidspunkt at køre en længere æggekur. Så 7 dage (eller længere) blev det ikke til.

Resultater og erfaringer efter 4 dage på æggefaste

Her er mine erfaringer og resultater efter de 4 dage på æggekuren:

Både hård og tynd mave – og en overraskelse!

De første tre dage har jeg haft ret hård mave / forstoppelse i forskellige grader. Jeg havde ikke regnet med andet, idet æg jo ikke ligefrem er en fødevare, der fylder meget i maven. Derudover skulle æg eftersigende også være en af de fødevarer, som bliver absorberet bedst af kroppen; med andre ord, så er der ikke så meget, der kommer ud af den anden ende.

Æg og ost-kur

På dag 4 og dagen efter oplevede jeg tynd mave. Fjerdedagen var også den eneste dag, hvor jeg, sammen med mine æg, indtog ost i form af revet parmesan. Måske har dette haft noget at sige; jeg ved det ikke.

Men det vildeste er, at der senere på dag 5 og dagene efterfølgende er sket noget positivt ift. min fordøjelse! Lad os dog lige tage den med vægttabet først 🙂

Vægttab

0,6 kg røg af efter dag 4, og altså i alt 1,6 kg er smidt efter 4 dage på æggefaste. Nu har jeg heller ikke rigtig kørt æggefasten efter bogen, idet jeg både på dag 2 og 4 indtog alkohol, men resultatet er fint.

DagVægttab i kg
1-0,5
2-1,5
3+1
4-0,6

Vægttab i alt: 1,6 kg efter 4 dages æggefaste

STOR overraskelse: Fordøjelse er forbedret!

Her efter æggefastens afslutning er der sket en fantastisk ting, og det er, at min fordøjelse er blevet MARKANT forbedret.

Jeg kan kun gætte på, hvad der er sket. Inden for fx raw primal-community’et mener man, at æg (dog primært rå æg, så vidt jeg ved) kan hele tarmsystemet. Men den her forbedring føles nærmest mere som en ændring i hele mit tarmflora.

Selv nu, mange dage efter æggefasten, oplever jeg denne forbedring. Det opleves dermed som en vedvarende ændring. Og dét overrasker mig meget!

Konklusion på æggefasten

Æggefasten er en godt startskud, hvis du er ved at transitionere til keto-diæt. Der er kilo at tabe, dog primært i form af ophobet væske og glykogen lige i starten, men det kan give motivation til et stabilt og varigt vægttab.

Normal faste – hvad enten det er længerevarende faste eller periodisk faste – er langt mere effektivt ift. vægttab, men det er ikke alle, der vil eller bør faste, og hér kan æggefaste være en super løsning. Da jeg selv har meget erfaring med at faste

på forskellige måder, vil jeg ift. vægttab klart foretrække normal faste.

Æggefastens store fordel ligger i, at æg smager fantastisk, og det er en meget næringsrig, kulhydratfattig samt simpel kost. For nogle kan det give ro at spise så simpelt, for andre giver det uro, fordi det er alt for begrænsende. Jeg hører til den første gruppe; jeg er glad for simplicitet – men jeg savnede bare andet mad alt for meget, og derfor afsluttede jeg fasten efter 4 dage.

Den permanente ændring i min fordøjelse har været det bedste ved æggefaste. Det er kommet meget bag på mig, og jeg håber, at det varer ved.

Har du spørgsmål, feedback eller vil du dele dine erfaringer med æggefaste, så læg en kommentar 🙂

Tak, fordi du læste med!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *