Faste: Dag #4 • Faste i fire dage (96 timer)

4 dage med faste er gennemført, og i dette indlæg kommer jeg ind på manglende vægttab under faste, søvn, motion / træning og motivation

⚖️
Vægttab: 2,6 kg efter 4 dages faste

️🗓️ Fastedage⚖️ Vægttab
11,3
21
30,3
40

Vægttab i alt: 2,6 kg
Det gennemsnitlige daglige vægttab: 0,65 kg

Intet vægttab?

Desværre har der ikke været noget målbart vægttab fra dag 3 til 4. Det har jeg prøvet før, når jeg har fastet – dog aldrig så tidligt inde i en faste, hvilket er ret weird. Men det er, som det er.

Min badevægt var endda så fræk at vise en vægtøgning på 0,2 kg ift. i går, da jeg først vejede mig om morgenen. Men så brokkede vægten sig over at have lavt batteri … jeg skiftede batterierne, og så ændrede det sig til 0,0 kilos ændring. Jeg vejer dermed præcis det samme som i går.

Det sjove er, at jeg kan SE på min krop, at jeg har tabt mig.

Men ud over, at min badevægt muligvis er rimelig ustabil, så har jeg nogle bud på, hvorfor vægten siger det, den gør, og det kommer jeg ind på løbende i resten af indlægget. Læs om de mulige “forhindringer”, og vær sikker på at læse med helt til enden af indlægget, hvor jeg kommer ind på, hvorfor det egentlig ikke er vigtigt at gå op i din vægt fra dag til dag.

Søvn, faste og vægttab

De seneste dage har jeg været i gang med at vende min døgnrytme lige så stille. Jeg har meget skiftende rytmer, når det kommer til, hvornår jeg står op og går i seng. Det er en frihed, jeg har, idet jeg er selvstændig, og kun arbejder for mig selv.

De seneste uger er jeg ofte først gået i seng sen nat / tidlig morgen, og det er jeg så ved at få vendt, så jeg i stedet står op morgen / tidlig formiddag.

Det giver mig ofte udfordringer, når jeg skal vende min rytme, og i nat har jeg kun sovet 2-3 timer. Søvn påvirker vægttab enormt meget. Det er primært, når du sover, at du taber dig, og manglende søvn resulterer dermed ofte i manglende vægttab.

Normalt anbefaler jeg, at man sover så længe man kan, særligt under en faste, men lige i disse dage er det ikke en mulighed for mig, da jeg jo forsøger at vende min døgnrytme. Og det er også cool.

Vand og salt fiksede træthed og mundtørhed

Som jeg allerede var inde på i indlægget fra i går, startede fjerdedagen af fasten med træthed og tørhed i munden. Dette fik jeg løst med vand og masser af gode salte. Salt har også den effekt, at det fastholder væske i kroppen, så måske er det pga. for et for højt saltindtag, at vægten ikke har rykket sig? Måske – jeg tror det dog ikke.

Kaffe, fond og Faxe Kondi Free

På dag 3 og 4 af fasten har jeg ikke engang indtaget sukrin, og i går på dag 4 indtog jeg heller ikke min hindbæreddike. Så disse ting kan heller ikke have bidraget negativt ift. vægten. Hvilket de heller ikke burde.

Jeg drak den sidste sjat Faxe Kondi Free, som jeg havde stående i køleskabet. Det plejer ellers ikke at gøre en forskel, men man ved aldrig.

Cykeltur

Motion og træning kan faktisk bremse vægttab – har jeg i hvert fald hørt, selvom jeg ikke har oplevet dette på egen krop. Så det kunne være endnu en mulighed ift. manglende vægttab. Jeg styrketrænede på dag 3, og i går på dag 4 cyklede jeg en lille tur på ca. 3 km.

Jeg tvivler dog på, at det har gjort andet end noget positivt, og jeg stopper i hvert fald hverken med gåture, cykelture eller styrketræning, medmindre min krop ikke kan klare det.

Tynd mave og udrensning

Tarmsystemet fik virkelig lyst til at rense ud på dag 4. Jeg ser det som en god ting, for det er jo affaldsstoffer, der kommer ud, og jo mere, der kommer ud, jo bedre.

Fuck fokus på vægten – hav fokus på målet!

Dette indlæg gik hen og blev noget inspicerende detektivarbejde for at pinpointe det manglende vægttab. Jeg har skrevet om det mest for dig som læser, der måske ikke har lige så meget erfaring med vægttab og faste, som jeg har.

Det vigtigste i forhold til alt det her er nemlig:

Husk på, at under faste (eller større kostmæssige ændringer, fx omskiftning til keto-kost) arbejder kroppen anderledes, og det her dag til dag-vægtab er noget, jeg mener, man skal være meget påpasselig med at gå for meget op i.

Har du fastet nok gange vil du opleve, at der vil være dage, hvor vægten ikke rykker sig eller endda er højere end dagen før.

Een ting er også, at kroppen meget gerne vil fastholde det fedt, du har. Men så længe du er konsekvent, og bliver ved med at gøre det, der virker på den lange bane, så skal det nok lykkes. Hav fokus på dit endelige mål.

Personligt ville jeg kun være “urolig”, hvis vægten ikke har rykket sig i 3-4 dage. Så kunne det måske være en anledning til at kontemplere over nuværende tilgang og overveje at gøre noget anderledes. Under min 30 dages faste sidste år havde jeg flere dage, hvor vægten stod stille i flere dage i træk. Men så lige pludselig rykkede den sig igen.

Kroppen arbejder på mange måder – hav fokus på målet, så skal det nok give resultater, og står tingene stille, så justér din tilgang.

Tanker efter 96 timers faste

I dag på dag 5 overvejer jeg at lave en hjemmelavet suppe i min dejlige trykkoger, der kan rumme 6 liter. Det vil være en meget kalorielet suppe, og den daglige portion skal helst være på under de 50 kcal. Indtil videre har jeg indtaget under 30 kcal om dagen fra min kyllingefond.

Ideen med suppen er at have noget, der har masser af smag, næsten ingen kalorier og kulhydrater, og så at have en drik, som jeg kan tilsætte masser af salt, da det godt kan være kedeligt at indtage rent saltvand.

Efter 4 dages faste har jeg det super. Jeg vil gerne faste så lang tid som muligt, og derfor er det vigtigt, at jeg ikke kører sur i det. Sådan en hjemmelavet suppe er en fantastisk støtte, fordi der er så meget smag og næsten ingen kcal.

Anyways, tak fordi du læste med! 🙂 Er du interesseret i, hvilke produkter, jeg bruger under mine faste-perioder, så tjek min side om faste-produkter. Tjek også min Facebook-gruppe Faste Danmark.

Tjek alle indlæg om faste på Jægermark.dk >>

Sti: Jægermark » Faste » Faste: Dag #4 • Faste i fire dage (96 timer)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *